The sky as a workplace

Make your dreams come true and apply for the next course.

Training pilots

The Finnish Aviation Academy is a vocational special purpose aviation school located in the City of Pori on the west coast of Finland. The purpose of the Academy is to train professional pilots for the need of Finnish professional aviation.

The number of students is determined annually based on the need for new pilots for the airlines in Finland.

Training at the Finnish Aviation Academy meets the EASA Regulations. The training is also in accordance with the requirements stated by the Finnish airlines as well as the laws of Finland.

In addition to training new pilots, the Finnish Aviation Academy also offers commercial services, such as training services and simulator and training device leasing and training services to operators on a global basis. 

Training pilots

Make your dreams come true and get a profession from heaven. Here you will find more information about the training.

Training pilots

Training services

Licenses, flight ratings, courses and seminars – can be found here.

Training services

Latest news

15.4.2021
King Air 300 simulator UPRT update accepted by Finnish CAA
15.4.2021
Coronavirus info for customers
News Archive


“In my opinion, Finnish Aviation Academy’s program provides me with an easy transfer to work for any airline.”

https://www.youtube.com/watch?v=cdWqvHgyIls

Olli Pöllänen

Paluulennolla Dubaista Helsinkiin, keskellä yötä Iranin ja Turkin rajamailla piti nousta hetkeksi jalottelemaan. Se muuten on ihan sallittua jumpata ohjaamossa lennon aikana ja jopa ihan suositeltua. Jokaisen Finnairin koneen ohjaamosta löytyy innokkaimmille myös jumppakuminauhat.

SIO12 kurssi valmistui Ilmailuopistosta tammikuussa 2011. Kevään aikana suoritimme Porissa vielä MCC-kurssin, jonka aikana opeteltiin perusasiat ohjaamoyhteistyöstä kahden ohjaajan miehistöllä lennettäessä.

Kesällä valmistelin elämäni ensimmäisen työhakemuksen Finncomm Airlinesille. Hakuvaiheen aikana Finncommista tuli Flybe. Hakuprosessi meni osaltani hyvin ja pääsin Flybelle töihin. ATR-tyyppikurssi piti alkaa maaliskuussa 2012. Se siirtyi kuitenkin vuodella eteenpäin, kun Finnairin Embraer koneet siirtyivät Flybelle operoitaviksi. Maaliskuussa 2013 päästiin aloittamaan opiskelu. Vajaa kolme kuukautta kestäneen tyyppikurssin jälkeen alkoivat lennot ja linja koulutus eli line training. Yhtiö muuttui vielä Flybestä nykyiseksi Norraksi. Itse työssä sitä muutosta ei juurikaan huomannut muuten kuin kravatin väristä.

Vuoden 2016 aikana toteutui iso haave päästä lentämään Finnairille. Alkuvuodesta tammikuun aikana kävin haastattelun uuden rekrykäytännön mukaisesti. Huhtikuussa oli vuorossa Finnairin perämieskurssi, jossa käytiin läpi yhtiön käytänteitä ja manuaaleja sekä emergency ja safety-koulutusta. Toukokuussa kävin JOT-kurssin (Jet Orientation Training) Amsterdamissa Airbus A320 simulaattorissa. Jatkoin töitä Norralla vielä elokuun loppuun asti. Syyskuun alussa käynnistyi A32S tyyppikurssi Finnair Flight Academyn tiloissa Vantaalla kurssin avaustilaisuudella. Muuten kurssi suoritettiin Lufthansalla Berliinissä ja Zurichissä. Toki Vantaalla lennettiin vielä muutama simusessio sekä lopuksi tarkkari. Marraskuun lopulla pääsin aloittamaan lentämisen ”pikkubussilla” reittikoulutuksen merkeissä. A32S-koneita ehdin lentämään noin vuoden ja viisi kuukautta, jonka jälkeen minut määrättiin perämieheksi uusiin A350XWB-koneisiin.

Harjoittelusta ja kilpailemisesta Finnairilla työskennellessäni kirjoittelen seuraavaksi.

Lento Dubaihin meni hyvin, melko rutiinin omaisesti. Lopussa lennonjohto tarjosi pientä hässäkkää sekavilla selvityksillä. Todettiin kapteenin kanssa, että pienet hässäkät on lentämisen suola. Se pitää aistit sopivasti valppaina.

Minun polku tähän hetkeen menee lyhykäisyydessään seuraavasti.

Hain Ilmailuopistoon vuoden 2007 haussa. Pääsin sisään ensimmäisellä yrittämällä. Kurssi alkoi seuraavan vuoden heinäkuussa Malmilla Salpauslento Oy:ssä. Suoritimme siellä integroidun CPL koulutusohjelman. Eli ensimmäinen lupakirja oli heti CPL. Meille ei lennetty erikseen PPL tarkkaria, eikä myöskään tehty viranomaiskokeita.

Malmilta siirryimme elokuussa 2009 Poriin Ilmailuopistolle jatkamaan opintoja. Opiskelimme koko syksyn aina vuodenvaihteeseen asti ATPL ja IR (mittarilento) teorioita, jonka päätteeksi suoritimme viranomaiskokeet. Monimoottorikoneena meillä oli Porissa legendaarinen Beechcraft King Air 300. Meidän kurssi oli viimeinen, joka pääsi lentämään King Airilla.

Porissa opiskellessani palasin myös kilpailemaan vuoden tauon jälkeen. Harjoittelu Porissa sujui kohtuullisen hyvin, toki vain kerran päivässä oli mahdollisuus harjoituksiin, aina koulupäivän päätteeksi. Haasteena varsinkin teoriajaksolla on se, että viranomainen vaatii 100% läsnäolon tunneille. Lentokoulutuksen aikana on ehkä pieni mahdollisuus sopia edes vähän omien lentovuorojen aikataulua. Välillä asia haastoi omien harjoitusten sekä kisareissujen suunnittelua. Hyödynsin omassa harjoittelussa Ilmailuopiston omaa kuntosalia, Porin metsän ulkoilureittejä ja latuverkostoa sekä alueen pyöräteitä. Myös Jämin hiihtotunneliin tuli tehtyä reissuja ennen kisakauden alkua.

Kauteen valmistautuminen sujui kuitenkin hyvin. Maailman cup kauden avausviikonlopun kilpailuista tuli sijat 2. ja 1., jonka johdosta sain pukea keltaisen Maailman cupin johtajan liivin päälleni.

Niin ja ota myös mun henkilökohtainen IG seurantaan. @hannumanninen

Hei!

Olen Hannu Manninen, SIO12-kurssilta. Tämän viikon aikana saatte kuulla tarinaa minun matkasta Suomen Ilmailuopistosta Finnairin Airbus 350-900-koneen perämieheksi. Sen lisäksi kerron myös kokemuksia yhdistää huippu-urheilu ja opiskelu Ilmailuopistossa, sekä urheilu ja työskentely Finnairilla.

Lentäminen on minulle käytännössä jo toinen ura. Ensimmäinen oli huippu-urheilijan ura, lajina yhdistetty, eli mäkihyppy ja hiihto. Parhaat saavutukseni yhdistetyssä ovat kulta Olympialaisissa joukkuekilpailusta vuonna 2002, henkilökohtainen maailman mestaruus vuonna 2007 sekä neljä peräkkäistä maailman cupin kokonaiskilpailun voittoa vuosina 2004-2007. Paras henkilökohtainen sijoitus Olympialaisissa oli neljäs sija, jonka saavutin vuonna 2010 opiskellessani Ilmailuopistossa.

Tänään lähden työreissulle Dubaihin. Se onkin yksi niistä harvoista A350 kohteista, joita lennetään kahdella pilotilla. Ja erityisen tästä reissusta tekee vielä se, että yksi kolmesta pojastani tulee mukaan lennolle. Pääsemme viettämään pari yhteistä päivää lämpimässä ja auringossa.

Tervetuloa mukaan seuraamaan mun tarinaa ja kokemuksia opiskelusta Suomen Ilmailuopistossa sekä työreissua Dubaihin.
Jos mieleen tulee kysymyksiä, niin kysykää kommenteissa. Vastailen niihin parhaani mukaan tämän viikon aikana.

Simulator renting

Company information

The fleet & simulators

Media

Restaurant SIO