The sky as a workplace

Make your dreams come true and apply for the next course.

Training pilots

The Finnish Aviation Academy is a vocational special purpose aviation school located in the City of Pori on the west coast of Finland. The purpose of the Academy is to train professional pilots for the need of Finnish professional aviation.

The number of students is determined annually based on the need for new pilots for the airlines in Finland.

Training at the Finnish Aviation Academy meets the EASA Regulations. The training is also in accordance with the requirements stated by the Finnish airlines as well as the laws of Finland.

In addition to training new pilots, the Finnish Aviation Academy also offers commercial services, such as training services and simulator and training device leasing and training services to operators on a global basis. 

Training pilots

Make your dreams come true and get a profession from heaven. Here you will find more information about the training.

Training pilots

Training services

Licenses, flight ratings, courses and seminars – can be found here.

Training services

Latest news

15.4.2021
King Air 300 simulator UPRT update accepted by Finnish CAA
15.4.2021
Coronavirus info for customers
News Archive


“In my opinion, Finnish Aviation Academy’s program provides me with an easy transfer to work for any airline.”

https://www.youtube.com/watch?v=cdWqvHgyIls

Olli Pöllänen

Hallo! Seuraavan viikon verran tiliä päivittelen minä; Juho Hietanen SIO30 kurssilta.

Meidän kurssi oli siitä poikkeuksellinen, että kävimme CPL-lupakirjaan asti koulutuksen Patrialla ja SIO:ssa sitten ATPL-teoriat sekä MCC-kurssin. Hyvä puoli tässä oli, että pääsi näkemään molempien koulujen toimintaa sekä tutustumaan niin Patrian kuin Sionkin opiskelijoihin ja opettajiin.

Olen helmikuusta lähtien toiminut Boeing 757 perämiehenä DHL:llä. Basena toimii Leipzig. Seuraavissa päivityksissä ajattelin kertoa hieman omasta polustani viisseiskan ohjaamoon, työnhausta, tyyppikurssista sekä yleisestä rahtilentäjän arjesta.
@juhohietanen

Suomen Ilmailuopisto lentää koulutusohjelman mukaisia yölentoja Porin lentokentän välittömässä läheisyydessä. Lennot ajoittuvat viikoille 38–41 ja päättyvät viimeistään klo 01:30.
Pahoittelemme lennoista mahdollisesti aiheutuvaa meluhaittaa. 🛩
#suomenilmailuopisto

Ryanairin lentäjien hakuprosessi käynnistyy jättämällä hakemus firman nettisivuilla. Hakemusten perusteella osa hakijoista etenee ensimmäisen vaiheen soveltuvuusarviointeihin, jotka tehdään kotona tietokoneella. Niihin kuuluu psykologisia testejä, joissa testataan mm. multitaskingia, avaruudellista hahmottamista, loogista päättelykykyä ja silmä-käsikoordinaatiota. Eli siis samoja ominaisuuksia kuin SIO:n testeissä, mutta vain eri formaatissa. Soveltuvuusarviointeihin kuuluu myös persoonallisuustesti, lyhyt videohaastattelu ja tietopuolta testaavia ATPL-teoriakoekysymyksiä.

Soveltuvuusarvioinnin läpäisseet hakijat etenevät Dublinin pääkonttorissa järjestettävään arviointiin, joka koostuu simulaattoriarvioinnista ja haastattelusta. Simulaattoriarvioinnissa kandidaatit lentävät 737-simulaattorilla pareittain sekä pilot flyingin että pilot monitoringin roolissa. Lentoon kuuluu normaalia koneen käsittelyä kuten jyrkkiä kaartoja ja korkeuden ja nopeuden muutoksia. Sitten ratkaistavaksi heitetään jokin ongelmatilanne ja kun se on ratkaistu, palataan lähestymisen kautta laskuun. Haastattelu koostuu ns. normaaleista työhaastattelukysymyksistä ja erilaisista tietopuolta testaavista kysymyksistä. Jälkimmäiset liittyvät esimerkiksi ATPL-teorioihin, aikaisemmin lennettyihin lentokoneisiin (minun tapauksessani SIO:sta tuttu Diamond DA42), B737:aan ja Ryanairiin. Koska työkielenä Ryanairilla on englanti, haastattelun aikana arvioidaan myös englannin kielen taito.

Simulaattoritestin ja haastattelun läpäisseet hakijat etenevät tyyppikurssille. Hakuprosessi on verrattain nopea. Minä jätin hakemuksen syyskuussa ja tein psykologiset testit viikon sisällä hakemuksen jättämisestä. Lokakuun alkuun tuli kutsu Dubliniin ja haastattelua ja simua seuraavalla viikolla sain tiedon, että pääsin tyyppikurssille. Viikkoa myöhemmin sain vielä tietää alkamisajankohdan, joka oli jo noin kolmen kuukauden päässä.

Kuvassa Ryanairin pääkonttoria Dublinin liepeillä. Hakijoista otetaan mittaa juurikin kuvassa näkyvässä simulaattorissa.

T. Petteri / @petteripirinen

Lentäjän ammatti oli lapsuuden haaveeni, joka jatkui myös aikuisiälle. Tiedostin kuitenkin, että ala on varsin suhdanneherkkä ja epävarma, joten halusin pelata varman päälle ja lukion ja armeijan jälkeen suuntasin yliopistoon opiskelemaan tuotantotaloutta. Lentämisen aloitin harrastuksena suorittamalla PPL:n lukion ohella ja lentämällä opiskelujen ohella Cessnoja ja Diamondeja niin Malmilla kuin opiskelukaupungissa Lappeenrannassa.

Vuoden 2016 haussa päätin, että nyt on aika laittaa paperit sisään ja tulin valituksi kurssille. Valmistuin diplomi-insinööriksi 2018, menin hetkeksi ns. oman alan töihin, aloitin kurssilla SIO33 tammikuussa 2019 ja valmistuin toukokuussa 2021 keskelle koronaa. Varman päälle pelaaminen kannatti, sillä vain muutama päivä viimeisen koululennon jälkeen palasin töihin takaisin vanhalle työnantajalleni.

Muutamaa kuukautta ja muutamaa työhakemusta myöhemmin laitoin hakemuksen Ryanairille. Minut valittiin tyyppikurssille ja aloitin kurssilla tämän vuoden tammikuussa. Line training Ciampinossa alkoi toukokuussa ja päättyi elokuun puolessavälissä.

Kuvassa lapsuudenhaaveestani on tullut totta ensimmäisellä reittikoulutuslennolla Ciampinosta Korfulle Kreikkaan ja ilme on sen mukainen.

T. Petteri / @petteripirinen

Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille ilmailijoille ja ilmailumielisille! Tämän viikon tiliä päivittelen minä, Petteri Pirinen SIO33-kurssilta. Valmistuin SIO:sta viime vuoden toukokuussa ja lennän nykyään työkseni Boeing 737:aa Ryanairilla perämiehen vakanssilla. Asemapaikkanani toimii vielä hetken aikaa Rooman Ciampinon lentoasema, jossa sain juuri päätökseen reittikoulutukseni eli line trainingin. Kohta matka jatkuu kohti vakituista basea, joka on näillä näkymin Tukholman Arlanda.

Tällä viikolla asiaa luvassa muun muassa omasta polustani 737:n ohjaamoon, Ryanairin lentäjien valintaprosessista sekä siitä, millaisia ovat työpäivät line trainingin aikana.

Simulator renting

Company information

The fleet & simulators

Media

Restaurant SIO