VOISIKO LENTÄJÄN TYÖ OLLA SINUN VALINTASI?
Jos olet perusterve ja kiinnostunut mielenkiintoisesta, vaihtelevasta ja kansainvälisestä työstä, kannattaa harkita lentäjän ammattia. Aiempaa ilmailukokemusta ei vaadita.
Valintatesteillä selvitämme hakijoiden kyvykkyydet ja edellytykset pärjätä koulutuksessa ja työssä, esimerkiksi looginen päättelykyky. Pitkä matematiikka lukiossa ei kuitenkaan ole edellytys. Sosiaaliset taidot ja yhteistyökyky ovat tärkeitä ominaisuuksia.
SEURAAVA OPISKELIJAHAKUMME ON 5.8.-26.8.2024
Suomen valtio tukee koulutusta ja opiskelijalle koulutuksen hinta on tällä hetkellä 18 000 euroa.
Koulutuksen jälkeen voi hakea liikennelentäjän töitä Suomesta ja ulkomailta.
Yläosan linkeistä saat lisätietoa Suomen Ilmailuopiston lentäjäkoulutushausta.
————————————————————————————————————–
KOULUTUKSEN VAIHEET
Porissa järjestettävät kurssit toteutetaan integroidulla eli yhdistetyllä koulutusmallilla.
Jaksot 1 ja 2
Jaksojen tavoite on antaa oppilaille yksityislentäjältä vaadittujen tietojen ja taitojen mukainen teoria- ja lentokoulutus.
Jaksojen teoriakoulutus kestää noin 5 viikkoa. Jaksoihin sisältyy noin 50 tuntia lentokoulutusta Cessna C152/C172-lentokoneella. Jaksojen yhteiskesto on noin 4,5 kuukautta.
Jaksot 3 ja 4
Kolmannen jakson teoriaopetuksen keskeisenä tavoitteena on antaa tiedolliset valmiudet yölentoihin sekä monimoottori- ja mittarilentämiseen.
Neljännen jakson teoriaopetuksen tavoitteena on syventää aiemmissa jaksoissa opittuja asioita ja täydentää niitä yläilmakehässä liikenneluokan suihkukoneilla suoritettavien pitkänmatkan lentojen erityispiirteillä. Tärkeä tavoite on myös opiskelijoiden valmentaminen loppukokeisiin. Jakso sisältää myös ohjaamoyhteistyö -teoriaosuuden.
Jaksojen teoriakoulutuksen yhteiskesto on noin 7 kuukautta, joka jakautuu kahteen erilliseen osioon.
Jaksojen lentokoulutus annetaan Cessna C152/C172-lentokoneella sekä Diamond DA42-simulaattorilla (FTD 2/FNPT II) ja kaksimoottorisella Diamond DA42-IV -lentokoneella.
Lisäksi jaksojen loppupuolella suoritetaan ohjaamoyhteistyökoulutus sekä Jet Orientation koulutus Airbus A320 simulaattorilla (FTD 1/FNPT II/MCC).
Virheliikekoulutus
(Upset Prevention and Recovery Training)
Koulutukseen sisältyy lisäksi virheliikekoulutus, jonka tarkoitus on opettaa oppilaille lentokoneen hallinnan palauttamista virheliikkeestä. Koulutuksen tavoitteena on, että oppilas tunnistaa virheellisen lentotilan ja osaa oikaista lentokoneen mahdollisimman pienellä korkeuden menetyksellä ylittämättä koneen rajoituksia.
Virheliikekoulutus on verrattavissa autokoulussa annettavaan liukkaan kelin koulutukseen.
Jos sinulle on jäänyt epäselväksi jotain Suomen Ilmailuopiston lentäjäoppilashausta tai ammattilentäjän koulutuksesta, voit lähettää kysymyksiä sähköpostitse: haku@finaa.fi. Vastaamme vain sellaisiin kysymyksiin, joihin ei löydy vastauksia julkaistusta materiaalista. Lääketieteellistä kelpoisuutta koskeviin kysymyksiin emme pysty ottamaan kantaa sähköpostitse.
Koulutuksen aikana kertyy yhteensä noin 950 teoriaoppituntia ja noin 200 lentotuntia, joista noin 150 tuntia lentokoneilla ja noin 50 tuntia simulaattoreilla.